Umiejętność stosowania języka w komunikacji społecznej jest niezbędna dla prawidłowego rozwoju dziecka, a potrzeba komunikowania się jest jedną z najważniejszych potrzeb psychicznych każdego człowieka. Porozumiewamy się, aby zdobyć informacje, uczyć się, stworzyć i podtrzymać więzi międzyludzkie, a także wpływać na innych i budować swój wizerunek w ich świadomości. Oznacza to, że komunikujemy się dla osiągnięcia różnych celów życiowych. Indywidualne doświadczenia osiągane poprzez przekaz werbalny oraz dobre funkcjonowanie w grupie są wynikiem sprawnego komunikowania się z innymi. Od sprawności komunikacyjnych dziecka zależy jego powodzenie w życiu osobistym, społecznym, edukacyjnym, a w przyszłości także zawodowym.
Okres przedszkolny jest najważniejszym i najbardziej odpowiednim okresem, w którym szczególne miejsce powinna zająć praca skierowana na rozwój sprawności związanych z mową. Wizją grupowych zajęć logopedycznych jest rozwój w dziecku wiary we własne możliwości, wzajemne uczenie się, a także tworzenie warunków do zdobywania doświadczeń językowych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka. Zajęcia te umożliwiają dziecku dokonywanie wyborów i przeżywanie pozytywnych efektów własnych działań, pozwalają na zdobycie doświadczeń w mówieniu, słuchaniu i byciu słuchanym. Grupowe zajęcia logopedyczne mają również na celu rozbudzenie ciekawości aktywnością słowną oraz zwiększenie możliwości poprawnego i twórczego opanowania języka.
Opierając się na zasadach proponowanych przez pedagogikę zabawy, poprzez grupowe zajęcia logopedyczne, pragnę pomóc w nauce mowy oraz w rozwijaniu niezbędnych dla jej poprawnego funkcjonowania aspektów, takich jak:
- sprawność narządów artykulacyjnych – usprawnianie właściwego funkcjonowania narządów mowy,
- kompetencje fonologiczne – ćwiczenia stymulujące rozwój słuchu fonematycznego: usprawnianie odbioru bodźców akustycznych, rozpoznawanie wrażeń słuchowych, ćwiczenia poczucia rytmu, rozróżnianie głosek dobrze i źle wypowiadanych,
- prawidłowy tor oddechowy – wyrabianie oddechu dla mowy, wydłużanie fazy wydechowej, ćwiczenia ekonomicznego zużywania powietrza i umiejętności synchronizowania pauz oddechowych z treścią wypowiedzi,
- dojrzały sposób połykania,
- poprawna artykulacja – ćwiczenia emisyjno – głosowe: wyrabianie właściwej tonacji, kierowanie głosu na maskę, ćwiczenia umiejętności modulowania siły głosu i prawidłowego brzmienia głosek w sylabach, wyrazach, zdaniach, naśladowanie głosów,
- sprawność ruchowa – ćwiczenia rytmizujące (logorytmiczne) oparte na metodzie W.Sherborne.
Należy pamiętać, że zabawy prezentowane na zajęciach grupowych nie zastąpią indywidualnej terapii logopedycznej dzieciom, które nie osiągnęły normy językowej. Będą jednak w znacznym stopniu stymulować językowe umiejętności oraz budzić zaciekawienie związanymi z nimi aspektami.